Til hovedinnhold
English
Publikasjoner

Skipsfart i Polhavet

Faglig kapittel
Publiseringsår
2015
Eksterne nettsted
Cristin
Fulltekst
NIVA-involverte
Gunnar Sander
Forfattere
Gunnar Sander

Sammendrag

Kapitlet starter med en oversikt over rutene for skipstrafikk: Nordøstpassasjen (inkludert den russiske nordlige sjørute), Nordvestpassasjen og etter hvert direkte ruter over Polhavet. De viktigste aktivitetene som kan gi økt trafikk foregår i Arktis: gruver, petroleumsutvinning, forsyning av bosettinger osv. Transit-trafikk mellom Europa og Asia som bruker Arktis som en gjennomfartsåre er foreløpig minimal og vil neppe vokse raskt pga store utfordringer knyttet til sikkerhet, pålitelighet og lønnsomhet. Skipsfarten kan støtte opp under økt ressursutvinning i Arktis. De økonomiske og sosiale ringvirkningene forventes konsentrert om noen havner. Økt trafik kvil bety økt sannsynlighet for ulykker og forlis i et område med dårlig beredskap. De største miljøutfordringene er knyttet til akutte utslipp av olje, regulære utslipp til sjø, klimaeffekter pga sot og kortlivede klimagasser samt introduserte arter. Utfordringene på sikkerhet og miljø kan hovedsakelig møtes gjennom bedre internasjonalt regelverk slik som Polarkoden og bedre infrastruktur.