Til hovedinnhold
English
Kvinne holder frem store biter av dekk. Vei i bakgrunnen.
Nyheter

«Grønne» bildekk: Langt fra så miljøvennlige som de utgir seg for å være

En fersk NIVA-studie viser at såkalte «grønne» bildekk, som markedsføres som miljøvennlige, faktisk kan være like skadelige for miljøet som vanlige dekk – og i noen tilfeller enda verre.

Publisert:
Skrevet av
Gunnar Omsted

Mikroplast fra bildekk er den største kilden til plastforurensning i Norge, og forskere har lenge etterlyst løsninger. Flere dekkprodusenter har svart med å introdusere «grønne» dekk, med påstander om lavere karbonavtrykk og færre slitasjepartikler.

Problemet er bare at de slettes ikke er så grønne.

 Resultatene viste at disse «grønne» dekkene inneholdt det samme som andre dekk, og i noen tilfeller også mer av enkelte skadelige stoffer sammenlignet med vanlige dekk, forklarer Elisabeth Rødland, forsker ved NIVA.

Forskere har funnet at mikroplastpartiklene fra bildekk sprer seg i vann, jord og luft. Partiklene slipper også ut miljøfarlige stoffer, som havner i bekker og elver ved regnvær, med potensielt negative konsekvenser for miljø og dyreliv.

 Vår forskning viser at det slettes ikke er slik at de «grønne» dekkene er mindre skadelige når vi ser på utslipp til miljøet, sier Rødland.

Store biter av dekk holdes opp.
En fersk studie fra NIVA viser at såkalte «grønne» bildekk i noen tilfeller inneholder mer av enkelte skadelige stoffer sammenlignet med vanlige dekk. (Illustrasjonsbilde: Sindre Haugan/NIVA)

Behov for nye merkeordninger

Ifølge NIVA-forskeren ligger problemet i hvordan vi måler miljøvennlighet.

– Det er helt nødvendig å gi en helhetlig vurdering av miljøkonsekvensene for å kunne si at noe er miljøvennlig og bærekraftig, sier Rødland. 

– Miljøkonsekvenser knyttet til bildekk må derfor inkludere både produksjon av dekkene og råvarer som benyttes til det, bruk av dekkene, med utslipp av slitasjepartikler og miljøgifter, og til sist hva som gjøres med dekkene når de ikke brukes på kjøretøyene mer, mener hun.

Ifølge NIVA-forskeren ligger løsningen i en ny og bedre merkeordning for bildekk – et system som vurderer dekkets miljøpåvirkning gjennom hele livssyklusen. Dette vil gi både forbrukere og myndigheter de verktøyene de trenger for å stille krav til dekkprodusentene og gjøre reelle miljøvennlige valg.

Referanser

  1. Elisabeth S. Rødland, Gilberto Binda, Davide Spanu, Stefano Carnati, Laura Röhler Bjerke, Luca Nizzetto, Are eco-friendly “green” tires also chemically green? Comparing metals, rubbers and selected organic compounds in green and conventional tires, Journal of Hazardous Materials, Volume 476, 2024, 135042, ISSN 0304-3894. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304389424016212
Sist oppdatert